Uluslararası Avrasya Sağlık Bilimleri Kongresi, Trabzon, Türkiye, 17 - 19 Haziran 2021, ss.142-143, (Özet Bildiri)
Giriş ve Amaç: Ebeveynlerin,
hastanedeki girişimler sırasında çocuklarının yanında bulunması ve/veya
işlemlere dahil edilmesi anlamına gelen ebeveyn katılımı terimi, aile merkezli
bakım yaklaşımının bir parçasıdır. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin
çocuk kliniklerinde uygulanan girişimler sırasındaki ebeveyn katılımına yönelik
görüş ve tutumlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı
tipteki araştırma, İstanbul’daki bir hemşirelik fakültesinde araştırmaya
katılmayı kabul eden 2., 3., 4. sınıflarda öğrenim gören 572 öğrenci ile Aralık
2019-Şubat 2020 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışmada Veri Toplama
Formu ve Ebeveyn Katılımı Tutum Ölçeği kullanıldı. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistik yöntemler ve ki-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan
öğrencilerin yaş ortalaması 20.89±1.53 yıl ve büyük çoğunluğu kadındır
(%80.4;n=460). Öğrencilerin %31.5’i (n=180) 2., %36,7’si (n=210) 3., %31.8’i 4.
(n=182) sınıfta öğrenim görmekteydi. Öğrencilerin Ebeveyn Katılımı Tutum
Ölçeği’ne verdikleri toplam puan ortalaması 76.04±7,68 idi. Öğrencilerin %63’ünün (n=360) aile merkezli
bakım yaklaşımını hakkında bilgi sahibi olduğu ve bilgi sahibi olduğunu
söyleyenlerin %81.1’inin (n=292) bu
bilgiyi dersler sırasında öğrendiği belirlendi. Öğrencilerin çoğunlukla
“Ebeveynler hastane ortamında bakım uygulamalarına katılmalıdır” (%90.9;n=520),
“Ebeveynler kararlara katılmalıdır” (%93.5;n=535), “Bana ağrılı bir işlem
uygulandığında ebeveynimin yanında olmasını isterim”(%79.9;n=457), “Yakınım
olan bir çocuğa ağrılı bir işlem yapıldığında yanında olmak isterim”
(%83.4;n=477) şeklinde ifade verdikleri belirlendi. Tüm sınıflardaki
öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar ve ölçek puan ortalamaları benzerdi (p>.05).
Sonuç ve Öneriler:
Hemşirelik
öğrencilerinin Ebeveyn Katılımı Tutum Ölçeği puan ortalaması ve
farkındalıklarının yeterli düzeyde olmadığı belirlendi. Ders müfredatlarında
aile merkezli bakım yaklaşımı konusuna daha fazla yer verilmesi ve öğrencilerin
ebeveyn katılımı konusundaki farkındalıklarının arttırılması ile gelecekte
çocuk hemşirelerinin klinik alanlarda bu yaklaşımı daha fazla benimseyerek
uygulaması sağlanabilir.
Introduction and aim: Parental presence is part of the family-centered care approach, meaning
that parents stay with their children and/or they involve procedures during
interventions in the hospital. This research was carried out to determine the
views and attitudes of nursing students towards parental presence during
interventions in pediatric clinics.
Method: This
descriptive study was conducted between December 2019 and February 2020 with 572
students studying in grades 2., 3., 4 at a nursing faculty in Istanbul, who
agreed to participate in the study. Data Collection Form and Parent
Participation Attitude Scale were used in the study. Descriptive statistical
methods and chi-square test were used in the analysis of the data.
Findings: The mean age of the students participating in the study is 20.89±1.53
years and most of them are women (80.4%;n=460). 31.5% (n=180) of the students
were in the 2nd, 36.7% (n=210) were in the 3rd grade, 31.8% were in the 4th
(n=182) grade. The total mean score given by the students to the Parent
Participation Attitude Scale was 76.04±7.68. It was determined that 63% of the
students (n=360) had information about the family-centered care approach and
81.1% (n=292) of them said that they learned this information from the lessons.
Most of the students' answers were "Parents should participate in care
practices in hospital environment" (90.9%;n=520), "Parents should
participate in decisions" (93.5%;n=535), "I want my parents to be
with me when a painful procedure is applied to me" (79.9%;n=457), "I
would like to be there when a painful procedure is applied to a child from my
family." (83.4%;n=477). All students' answers to all questions and total mean
scores of the scale were similar (p>.05).
Conclusion and Suggestions: It was determined that the mean scores of the Nursing
Students Parent Participation Attitude Scale, and the students awareness were
not at a sufficient level. Including more family-centered care approach in the
course curriculum and increasing the awareness of students about parental
presence, it can be ensured that pediatric nurses adopt this approach more in
clinical areas in the future.