Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Kliniklerinde Uygulanan Girişimler Sırasındaki Ebeveyn Katılımına Yönelik Görüş Ve Tutumları


Azak M., Ünver E., Cafri İ., Çağlar S.

Uluslararası Avrasya Sağlık Bilimleri Kongresi, Trabzon, Türkiye, 17 - 19 Haziran 2021, ss.142-143, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.142-143
  • İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç: Ebeveynlerin, hastanedeki girişimler sırasında çocuklarının yanında bulunması ve/veya işlemlere dahil edilmesi anlamına gelen ebeveyn katılımı terimi, aile merkezli bakım yaklaşımının bir parçasıdır. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin çocuk kliniklerinde uygulanan girişimler sırasındaki ebeveyn katılımına yönelik görüş ve tutumlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.

Gereç ve Yöntem:  Tanımlayıcı tipteki araştırma, İstanbul’daki bir hemşirelik fakültesinde araştırmaya katılmayı kabul eden 2., 3., 4. sınıflarda öğrenim gören 572 öğrenci ile Aralık 2019-Şubat 2020 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışmada Veri Toplama Formu ve Ebeveyn Katılımı Tutum Ölçeği kullanıldı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik yöntemler ve ki-kare testi kullanıldı.

Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.89±1.53 yıl ve büyük çoğunluğu kadındır (%80.4;n=460). Öğrencilerin %31.5’i (n=180) 2., %36,7’si (n=210) 3., %31.8’i 4. (n=182) sınıfta öğrenim görmekteydi. Öğrencilerin Ebeveyn Katılımı Tutum Ölçeği’ne verdikleri toplam puan ortalaması 76.04±7,68 idi.  Öğrencilerin %63’ünün (n=360) aile merkezli bakım yaklaşımını hakkında bilgi sahibi olduğu ve bilgi sahibi olduğunu söyleyenlerin  %81.1’inin (n=292) bu bilgiyi dersler sırasında öğrendiği belirlendi. Öğrencilerin çoğunlukla “Ebeveynler hastane ortamında bakım uygulamalarına katılmalıdır” (%90.9;n=520), “Ebeveynler kararlara katılmalıdır” (%93.5;n=535), “Bana ağrılı bir işlem uygulandığında ebeveynimin yanında olmasını isterim”(%79.9;n=457), “Yakınım olan bir çocuğa ağrılı bir işlem yapıldığında yanında olmak isterim” (%83.4;n=477) şeklinde ifade verdikleri belirlendi. Tüm sınıflardaki öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar ve ölçek puan ortalamaları benzerdi (p>.05).

Sonuç ve Öneriler: Hemşirelik öğrencilerinin Ebeveyn Katılımı Tutum Ölçeği puan ortalaması ve farkındalıklarının yeterli düzeyde olmadığı belirlendi. Ders müfredatlarında aile merkezli bakım yaklaşımı konusuna daha fazla yer verilmesi ve öğrencilerin ebeveyn katılımı konusundaki farkındalıklarının arttırılması ile gelecekte çocuk hemşirelerinin klinik alanlarda bu yaklaşımı daha fazla benimseyerek uygulaması sağlanabilir.

Introduction and aim: Parental presence is part of the family-centered care approach, meaning that parents stay with their children and/or they involve procedures during interventions in the hospital. This research was carried out to determine the views and attitudes of nursing students towards parental presence during interventions in pediatric clinics.

Method: This descriptive study was conducted between December 2019 and February 2020 with 572 students studying in grades 2., 3., 4 at a nursing faculty in Istanbul, who agreed to participate in the study. Data Collection Form and Parent Participation Attitude Scale were used in the study. Descriptive statistical methods and chi-square test were used in the analysis of the data.

Findings: The mean age of the students participating in the study is 20.89±1.53 years and most of them are women (80.4%;n=460). 31.5% (n=180) of the students were in the 2nd, 36.7% (n=210) were in the 3rd grade, 31.8% were in the 4th (n=182) grade. The total mean score given by the students to the Parent Participation Attitude Scale was 76.04±7.68. It was determined that 63% of the students (n=360) had information about the family-centered care approach and 81.1% (n=292) of them said that they learned this information from the lessons. Most of the students' answers were "Parents should participate in care practices in hospital environment" (90.9%;n=520), "Parents should participate in decisions" (93.5%;n=535), "I want my parents to be with me when a painful procedure is applied to me" (79.9%;n=457), "I would like to be there when a painful procedure is applied to a child from my family." (83.4%;n=477). All students' answers to all questions and total mean scores of the scale were similar (p>.05).

Conclusion and Suggestions: It was determined that the mean scores of the Nursing Students Parent Participation Attitude Scale, and the students awareness were not at a sufficient level. Including more family-centered care approach in the course curriculum and increasing the awareness of students about parental presence, it can be ensured that pediatric nurses adopt this approach more in clinical areas in the future.