in: Psikotarih, Erdinç Öztürk, Editor, Türkiye Klinikleri Yayınevi, Ankara, pp.22-32, 2020
Psychohistory has attracted the attention of the whole world in recent years with its effective
and practical solutions to prevent childhood traumas and wars. Psychohistory provides a significant
contribution to many sciences from clinical psychology to psychiatry, forensic sciences and
sociology. Decreases in the transfer of psychological trauma are observed with the increase in the value
given to the child. This situation may also support the solution of international security and terror problems,
which are among the important determinants of social dynamics. One of the most basic fields of
study in psychohistory, a multidisciplinary science, is the history of childhood. Psychohistory also examines
the development of intergenerational transmisson of traumas and child rearing styles. Childrearing
styles throughout history show a relatively slow and irregular progress in the direction of empathy.
With the positive development of child rearing styles to support the child, the psychological traumas,
which were transferred from the parents (caregivers) to the child, decreased. Feeling emotional support
and empathy by the parents during childhood promotes awareness that can maintain their emotional integrity
and protect themselves against traumas from the outside. In this article, the relationship between
psychohistorical child rearing styles and tranmission of psychological trauma will be discussed in the
light of relevant literature.
Keywords: Psychohistory; child rearing; childhood traumas;
transmission of psychological trauma
Psikotarih çocukluk çağı travmalarının ve savaşların önlemesine yönelik getirdiği etkin ve uygulanabilir
çözüm önerileriyle son yıllarda tüm dünyanın dikkatini üzerine çekmeyi başarmıştır. Psikotarih,
öncelikli olarak klinik psikolojiden psikiyatriye, adli bilimlerden sosyolojiye pek çok bilime önemli
katkılar sağlamaktadır. Çocuğa verilen değerin artmasıyla ruhsal travma aktarımında azalmalar gözlenmektedir.
Bu durum toplumsal dinamiklerin önemli belirleyicileri arasında yer alan uluslararası güvenlik
ve terör ile ilgili sorunların çözümüne de destek olabilir. Multidisipliner bir bilim olan psikotarihte
en temel çalışma alanlarından biri çocukluğun tarihidir. Psikotarih aynı zamanda kuşaklararası aktarılan
çocukluk çağı travmaları ve çocuk yetiştirme stillerinin gelişimini de incelemektedir. Tarih boyunca
çocuk yetiştirme stilleri, empati yönünde nispeten yavaş ve düzensiz bir şekilde ilerleme göstermektedir.
Çocuk yetiştirme stillerinin çocuğu destekleyecek şekilde pozitif gelişme göstermesiyle öncelikle
ebeveynlerden (bakım verenlerden) çocuğa aktarılan ruhsal travmalarda azalma meydana gelmiştir. Çocukluk
döneminde ebeveynler tarafından duygusal destek ve empati hissetmek, bireyin ruhsal bütünlüğünü
sağlayabilecek ve dışarıdan gelebilecek travmalara karşı kendilerini koruyabilmesine destek
olmaktadır. Bu makalede psikotarihsel çocuk yetiştirme stilleri ve ruhsal travma aktarımı arasındaki
ilişki, ilgili literatür ışığında ele alınacaktır.
Anah tar Ke li me ler: Psikotarih; çocuk yetiştirme